Stały element dziejów motoryzacji - naprawa pojazdów

egularne przeglądy techniczne, czasowe naprawy, drobne poprawki - wszystko to razem gwarantuje nam, że nasze auto będzie sprawne i posłuży nam dobrze przez długi czas. Każdy właściciel pojazdu powinien bardzo poważnie podchodzić d

Stały element dziejów motoryzacji - naprawa pojazdów

Czy musimy serwisować samochody?

Serwisowanie samochodu to czasem najlepsza metoda na unikanie wszelkich usterek oraz awarii, jakie pojawić się mogą w najmniej oczekiwanym momencie. Regularne przeglądy techniczne, czasowe naprawy, drobne poprawki - wszystko to razem gwarantuje nam, że nasze auto będzie sprawne i posłuży nam dobrze przez długi czas. Każdy właściciel pojazdu powinien bardzo poważnie podchodzić do takich kwestii, ponieważ często dzięki nim można uchronić się przed większymi kosztami oraz niebezpieczeństwem, jakie niesie za sobą niesprawny samochód. Warto także wiedzieć, że okresowe przeglądy techniczne to prawny obowiązek posiadacza samochodu, a ich unikanie grozi konsekwencjami prawnymi.


Zasady działania sądy lambda

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda


Przepustnica - co to takiego?

Przepustnica ? element armatury (rodzaj zaworu motylkowego) służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki (zazwyczaj w kształcie dysku) umieszczonej wewnątrz kanału (oś łopatki jest prostopadła do osi kanału).

Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem.

W parowozach regulacja odbywa się zazwyczaj przy zbieralniku pary w kotle. Zdarzają się rozwiązania (np. w Ty246) gdzie przepustnica jest za przegrzewaczem - takie rozwiązanie jest korzystniejsze.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przepustnica



© 2019 http://torty-dla-dzieci.waw.pl/