Spycharka gąsienicowa
Spycharka gąsienicowa ? ciągnik gąsienicowy, zaliczany do grupy maszyn do robót ziemnych. Maszyna ta przeznaczona jest do wykonywania prac ziemnych w budownictwie ogólnym lub przemysłowym, górnictwie odkrywkowym i skalnym, energetyce (hałdowanie węgla kamiennego w elektrociepłowniach), leśnictwie, w sektorze komunalnym (składowiska odpadów), portach oraz kolejowych terminalach przeładunkowych.
Wykorzystywana głównie do odspajania gruntu, wykonywania wykopów, przemieszczania urobku na bliskie odległości, zagęszczania podłoża, niwelacji i profilowania terenu oraz innych prac przy użyciu lemiesza, zrywaka, zaczepu i innych specjalistycznych osprzętów.
Standardowa wersja tej maszyny przystosowana jest do pracy w klimacie umiarkowanym. Może być ona również dostosowana do eksploatacji przy temperaturach powietrza od -50 °C do +50 °C1.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
Podstawowe zespoły koparkoładowarki
Budowa koparkoładowarki
Podstawowe zespoły koparkoładowarki to:
podwozie,
nadwozie,
układy robocze.
Podwozie
Podwozie stanowi rama spoczywająca na dwóch mostach napędowych. Most przedni skrętny zamocowany jest wahliwie do ramy, tylny zaś sztywnie. Zapewnia to uzyskanie poprzecznego przechyłu mostu przedniego i utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem.
Nadwozie
Nadwozie składa się z kabiny operatora zamontowanej do ramy, maski silnika, błotników i podestów roboczych, zbiorników oleju i paliwa. W kabinie znajdują się dźwignie sterujące osprzętem roboczym, kierownica do sterowania maszyną, pulpity ze wskaźnikami do kontroli prawidłowej pracy i przyciski. Konstrukcja ROPS/FOPS zapewnia operatorowi bezpieczeństwo przed zgnieceniem pod ciężarem maszyny w przypadku jej przewrócenia się. Zabezpiecza go także przed spadającymi przedmiotami.
Układy robocze
Układy robocze, ładowarkowy i koparkowy, zapewniają wysoką trwałość i niezawodność działania. Ładowarkowy układ roboczy umożliwia osiąganie optymalnych kątów wysypu w całym zakresie pracy układu. Charakteryzuje się dużym udźwigiem, dużą siłą wyrywającą oraz dużą odpornością na obciążenia dynamiczne. Koparkowy układ roboczy jest typu podsiębiernego, obrotowy z amortyzacją obrotu, z przesuwem poprzecznym, o dużej wytrzymałości mechanicznej i stabilności2.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparko%C5%82adowarka
Układ napędowy
Układ napędowy
Składa się z następujących elementów:
silnika z chłodnicą,
przekładni hydrokinetycznej,
wału przegubowego,
skrzyni biegów,
przekładni głównej z mechanizmem skrętu,
przekładni bocznych.
Hydraulika układu napędowego
Składa się z pomp na przekładni hydrokinetycznej, filtrów ssących i ciśnieniowych oraz zaworów hydraulicznych.
Osprzęt roboczy
Szeroka gama osprzętów roboczych, takich jak:
lemiesz półwklęsły z belkami i siłownikiem przechyłu,
lemiesz półwklęsły z belkmi i siłownikiem przechyłu/nachylania,
lemiesz skośny z ramą C z siłownikami przechyłu,
lemiesz prosty z belkami i siłownikiem przechyłu,
lemiesz 6-położeniowy z ramą "C" i siłownikami przechyłu i skrętu (6-WAY),
zaczep,
zrywak wielozębny ? max. 3 zęby, belka zębów, podnoszona i opuszczana siłownikiem hydraulicznym,
osprzęty specjalistyczne:
pługi,
wciągarki,
walce do zagęszczania węgla kamiennego2.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka